mandag 25. juni 2012

Min vei fra start til nå

Jeg er ei jente på 23 år, med diagnosen lavt stoffskifte (Hypotyreose) og høye antistoff verdier (Hashimoto`s thyroiditt).
Jeg fikk min første datter for 5 år siden, og har vel siden det følt at energien ikke har vært helt som den skal. Det er klart det er normalt når man er mor å bli sliten, men jeg har vel følt at jeg har vært unormalt sliten og "nede" i forhold til andre jevngamle, eller eldre mødre. Jeg fikk svangerskapsdepresjon, som jeg gikk med ubehandlet i lang tid. Først når jeg ble gravid med min andre datter følte jeg meg som meg selv litt igjen, mer energi og gladere (noe jeg har lest kan være typisk, at man blir bedre ved svangerskap).

Når jeg "sluttet" å ha "bare" svangerskapsdepresjon, og stoffskiftet "tok over", er vanskelig å si. Kanskje har jeg hatt det før jeg ble gravid med min første, kanskje har jeg hatt det fra fødselen av, kanskje senere. Diagnosen fikk jeg først i oktober 2011 (prøvene ble tatt i september), på det tidspunktet hadde jeg visst ikke lavt stoffskifte enda, men veldig forhøyet verdi på antistoffene (jeg kommer til å forklare ulike begreper i egne innlegg).

Jeg startet behandlingen med 100 mg levaxin daglig, og utviklet i løpet av vinteren lavt stoffskifte i følge min nye lege, med mindre dette er noe som har svingi, og tilfeldigvis var "fint" ved de første prøvene hos min tidligere lege.  Vinteren var tøff, rundt årsskiftet hadde jeg symptomer på overdosering, og senket mengden selv, ned til 50 mg om dagen. I løpet av månedene fra oktober til april var jeg hos min gamle lege 4-5 ganger, med det samme hver gang: Blodprøver, så skulle vi se det an til neste gang. Legen forandret ikke noe på dosen i denne tiden, og jeg merket jo at det var feil for min del. Derfor tok jeg da saken i egne hender og senket dosen til 50 mg daglig som jeg nevnte tidligere.

I april byttet jeg lege, og han kunne tydelig mer enn min tidligere lege. På den første timen min der, sa han mer om stoffskiftet enn min gamle lege hadde gjort til sammen alle gangene jeg var hos henne. Jeg fikk ikke noe informasjon om hva noen av verdiene ville si for meg, hva de betydde, hva det ville si å ha høye antistoff verdier, hva lavt stoffskifte ville si, eller noe som helst. Heldgivis er jeg en slik person at jeg leser meg opp på det jeg lurer på, så jeg kunne jo en del om det, men det er mye å lese om dette temaet, og flere forskjellige typer diagnoser. Jeg visste ikke hva jeg hadde bare ut i fra å se på prøvesvarene, men ved hjelp av flotte mennesker på www.sonjas-stoffskifteforum.com, fant jeg ut at jeg hadde lavt stoffskifte, og hashimotos. Dette var da før jeg kom over til min nye lege. Det blir litt frem og tilbake her, men håper det er forståelig.
Uansett, den nye legen min printet ut flere sider med informasjon om lavt stoffskifte, og forklarte meg en del. Han forandret også på dosen min med levaxin, så jeg går nå på 50 mg 5 dager i uka, og 100 mg 2 dager i uka. Jeg tar 100 mg dosene hhv. tirsdag og fredag.

Sist jeg var hos legen hadde verdiene mine begynt å bli litt bedre, men ikke bra nok, uansett om prøvene nærmer seg anbefalt verdi, er det ikke bra nok for MEG. Jeg føler meg fortsatt dårlig, og noen tall kan ikke fortelle meg hvordan jeg skal føle meg (desverre).

Men det at prøvene begynner å bli bedre, tyder på at dosen begynner å nærme seg mer riktig hvertfall, for det å finne riktig dose er visst ikke så lett!

Jeg runner av denne "lille" presentasjonen av meg selv nå, og kommer med flere innlegg som tar for seg hvert sitt tema etterhvert. Det er jo så uendelig mye som kan skrives om dette.

Mvh. Silje

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar